lauantai 13. lokakuuta 2012

Minä Zlatan Ibrahimovic


Kirjarintamalla sain tänään luettua urheiluun liittyvän kirjan Minä Zlatan Ibrahimovic. Kirjahan kertoo, niin kuin nimikin sanoo, jalkapallolegenda Ibrasta. Wikibedia kertoo tästä persoonasta täällä.
Kirjan tilasin joskus alkukesästä, kun juniori halusi sen. Olin pudottaa silmät ja korvat päästäni, kun kuulin tuollaisen lauseen jumiorilta, koska minun tietääkseni hän ei ole koskaan lukenut oikeastaan mitään. Sen siliän tien laitoin kirja tilaukseen ja hämmästyin vielä enemmän, kun juniori luki tosiaan tuon kirjan! Nyt kun olen itse tuon kirjan lukenut, niin en ihmettele yhtään, miksi kirja oli juniorin mielestä niin helppo lukea. Kirja on kirjoitettu jalkapalloilijan elämästä köyhyydestä suureksi kuuluisuudeksi. Se on tekstiltään "yksinkertaista" kieltä ja uppoaa varmaan nuoren itsekin jalkapalloa harrastavan nuoren miehen mieleen.

Kesällä Nora blogin kirjoittaja Nora kyseli minulta olisiko minulla suositella hänelle urheilua käsitteleviä kirjoja. Tsekkasin oman lukulistan läpi ja hämmästyin, miten vähän urheilua ja liikuntaa käsitteleviä kirjoja olen lukenut. Olen lukenut vain
Haruki Murakami: Mistä puhun, kun puhun juoksemisesta (kirjoitus täällä)
Mika Myllylä: Riisuttu mestari (kirjoitus täällä)
ja nyt tämän Minä Zlatan Ibrahimovic
Nyt tästä eteenpäin pitää kunnostautua ja lukea muutama urheilijan elämänkerta tai jotain muuta urheiluun liittyvää. Jos jollakin blogini (tai tämän tekstin) lukijalla on antaa ehdotuksia, niin kommettiloota on avoinna. Olisin kiitollinen vinkeistä :)

3 kommenttia:

Hanna kirjoitti...

Jos jotain fiktiivistä haluat niin Miika Nousiaisen Maaninkavaara on aivan loistava! Kertoo siitä kun juoksu-urheiluun hurahtanut isä alkaa treenata tytöstään huippu-urheilijaa.

Punatulkku kirjoitti...

Kiitti! Olen lukenut Nousiaisen Vadelmavenepakolainen ja tykkäsin. On mennyt ihan huomaamatta tuo Maaninkavaaran sisältö. Pitääpä laittaakin lukulistalle :)

Nora kirjoitti...

Andre Agassi on ihan ehdoton luettava!!
Tuo Zlatan on vielä lukematta. :)
Myös Tuomas Kyrön "700 grammaa" liitty urheiluun, vaikkakin aika sarkastisesti. Samoin saman kirjoittajan Urheilukirja.
Mannuela Boscon kirja oli myös hyvä ja Tykkäsin myös Heli Krugerin "olen koskettanut taivasta"-kirjasta.
Maaninkavaaraa en minäkään ole lukenut, vaikka on ollut kyllä hyllyssä jo pariin otteeseen kirjastosta.
Muita urheilukirjoja on Raipen tarina, joka oli lyhyt mutta hauska. Janne Ahosen kirja odottaa lukemistaan, samoin Kalle Palanderin. Onhan noita kirjoja vaikka kuinka...