lauantai 8. tammikuuta 2011

Mammografia


Sain eilen kirjeen, jossa oli tiistain mammografian kuvat ja lausunto. Olen ollut kymmenen vuotta erityistarkkailussa ja käynyt yhden jos toisenkin kerran mammografiassa eli ensin on kuvattu sitten ultrattu. Edellisen mammografian yhteydessä minulle sattui ultran tekijäksi erittäin epämiellyttävä lääkäri. Päätin silloin, että tuollainen pöllö ei minua enää tutki. Muutenkaan tilanne ei ole yleensä mitenkään miellyttävä ja jos vielä sellainen pöllö sattuu olemaan lääkärinä, niin tilanne muuttuu katastrofiksi. Niinpä kun syksyllä sain ajan mammografiaseulontaan, marssin vastaanottoon ja kysyin kuka tekee ultrauksen. Minulle sanottiin, että jos ultraustarvetta on, niin sen tekee se sama pöllölääkäri. Käännyin kannoilleni ja sanoin, että ennen vaikka maksan toimenpiteestä ja saan hyvää asiakaspalvelua toiselta lääkäriasemalta, kun menen saamaan mieliharmia tämän pöllölääkärin luo. Niinpä kävin tiistaina kuvauksissa ja ultrassa toisella lääkäriasemalla. Jouduin kertomaan miksi tulin sinne, mutta minua kohdeltiin erittäin hyvin. Erittäin miellyttävä radiologian erikoislääkäri ultrasi rintani ja kertoi vielä kiireessään mitä tutkii ja mitkä ovat tulokset. Aikaisemmissa lausunnoissa on ollut aina lause, että potilaalla on erittäin vaikeasti tutkittavat rinnat! Mutta nyt lääkäri sanoi, että vanhemmiten rintarauhaset muuttavat muotoaan ja nyt rinnat ovatkin jo helpompi tutkia. Lausunnossa sanotaan, että rauhaskudos on vähentynyt. On tässä vanhenemisessa jotain positiivistakin ;))

Ei kommentteja: